U SAD-u 57% malih poduzetnika ne koristi računovodstvene usluge. SAD, za razliku od Hrvatske ima različit sustav i drugačije zakone u odnosu na nas. Tako da je kod njih ovakva situacija sasvim moguća. Kod nas, s druge strane, javlja se sve veći broj paušalnih obrta koj mogu funkcionirati bez njega. Je li to dobro za njih? Smatramo da takvim poduzećima ipak računovođe sa znanjem trebaju. Na taj način im se olakšava njihovo poslovanje, a oni se fokusiraju samo na svoju djelatnost i mogu joj se maksimalno posvetiti.
U Hrvatskoj postoje ipak određene vrste trgovačih društva, ili kako ih zovemo od milja – firmi, i drugih organizacija koje trebaju računovodstvo više nego neke druge. Izdvojit ćemo ih u 5 kategorija:
Pojam start-up-a relativno je „nov“ u našoj poslovnoj praksi. U Hrvatskoj ih nema toliko puno i nisu baš usporedivi sa start-upovima u SAD-u. Zamislite slijedeće, imate odličnu ideju, ali trebate nekoga tko će vas u tome podržati, financijski, tražite investitora ili kapital. Nekoga tko će vas moći „pogurnuti“ kako bi se vaša idea čula i kako biste možda i uspjeli u njezinoj realizaciji. Trebate pomoć kako biste počeli od čiste nule i iz ničega napravili nešto sasvim novo.
Ljudi koji vas okružuju sigurno poznaju vaše mogućnsoti i znaju vaše vještine u industriji, ali ne i vaše vještine kako menadžera ili računovođe. Vaši investitori žele kvalificirane profesionalce koji će držati oko na vašim financijama. Investitori žele profesionalce koji će vas moći savjetovati oko određenih situacija. Pozanto je da ne možete biti stručnjak u svemu. Stoga, jako je važno, pogotovo kada ste na početku, fokusirati se samo na to. To znači sve ostalo delegirati, prepustiti nekme drugom tko je stručan u tome području. Delegirajte onome tko neće raditi greške i tko će vam olakšati vaše poslovanje i vaš start.
Prema Zakonu o računovodstvu, sva trgovačka društva, pa i ona mala obveznici su javne objave. Javna objava podrazumijeva predaju godišnjih financijskih izvještaja na FINA-u gdje ti podaci postaju javno dostupni. Iako velik broj mikro poduzetnika imaju 1 ili niti jednog zaposlenog. Zakon se odnosi i na njih neovisno o opsegu poslovanja i prihodima koje ostvaruju ili ne ostvaruju. Sukladno stavku 4 Zakona o trgovačkim društvima svi poduzetnici su dužni primjenjivati odredbe tog zakona. Tu se podrazumijevaju i mikro poduzetnici. Upravo iz tih razloga, potreban im je kvalitetan računovođa. Jedino kvalitetan računovođa će ih moći na vrijeme informirati o nadolazećim promjenama, poreznom tretmanu, knjigovodstvu, izradi završnih računa i drugih izvještaja važnih za zakonito poslovanje.
Banke i drugi zajmodavci tražit će poduzetnike odgovarajuće financijske izvještaje kako bi se uvjerili u likvidnost društva i stvarno stanje financijskog poslovanja firme. Žele vidjeti iskrenu sliku financija trgovačkog društva s kojim stupaju u poslovni odnos. Do spomenute slike dolaze uvidom u financijske izvještaje koje je pripremilo računovodstvo – odnosno treća strana. Iz navedenog, važno je imati kvalitetnog računovođu. Jedino kvalitetan računovođa će sa svojim znanjem moći stajati iza onoga što je napravljeno u izvještajima. Takav računovođa neće ništa pogrešno prikazati i na taj način naštetiti poduzetniku.
Navedene organizacije, neovisno o izvoru financiranja bi trebala zbog toga što podliježu više zakona imati računovođu. Potreban im je kvalitetan računovođa koji brine o njihovim financijama- izvorima sredstava i razlozima trošenja. Neprofitne organizacije podliježu :
Nigdje u Zakonu nije definirano – tko smije i treba raditi računovodstvo. To je veliki problem jer tada u nedostatku financija neprofitne organizacije počinju voditi same računovodstvo, a to najčešće zbog nedovoljno znanja i iskustva na tom polju postaje velik problem za točnost izvještaja i ispravnost obavljenog financijskog dijela posla.
Bilo bi preporučljivo da neprofitne organizacije ipak imaju vanjsko računovodstvo koje će se moći u potpunosti posvetiti njima i njihovom poslovanju, a oni će stoga imati više vremena posvetiti se onome u čemu su specijalizirane. Za neprofitnu organizaciju je dobro imati vanjsko računovodstvo i iz razloga kako bi svi članovi znali od treće neutralne osobe, kako su i na što utrošena određena sredstva koja su oni uložili u obliku članarina ili donacija. Neke neprofitne organizacije ne plaćaju poreze, pogotovo ako se ne bave gospodarskom djelatnosti, no trebaju dostaviti dokumentaciju u zadanom roku početkom svake godine, za onu prethodnu FINA-i kako bi opravdali potrošnju i izvore sredstava. Iz navedenoga je jasno da bi bilo dobro imati profesionalnog ovlaštenog računovođu koji će se brinuti o njihovim financijama.
Ukoliko vaše trgovačko društvo ostvaruje visok profit, biti ćete uvijek pod izvjesnim povećalom FINA-e i Porezne uprave. Stav javnih institucija uglavnom je da ste krivi dok se ne dokaže suprotno. Financijska inspekcija radi pod sličnim principima. Morate biti sposobni dokazati da je vaše cjelokupno poslovanje besprijekorno, bez bilo kakvih malverzacija i poreznih utaja koje prilično muče poreznu upravu. Iz navedenog, potrebno je imati svu dokumentaciju koju će oni od vas tražiti prilikom njihovog posjeta vašem računovođi i bilo bi dobro da ništa od dokumentacije ne nedostaje i da su svi računi, nalozi i ostale isprave vjerodostojni.
Čak nije bitno jeste li vi njihova konačna „meta“ ukoliko je Vaš najveći klijent uhvaćen u određenom skandalu, i vaše poslovanje se može naći pod povećalom. financijski inspektori doći će i do Vašeg društva ukoliko to smatraju potrebnim. Ono što je tada bitno, osim da ostanete smireni i hladne glave, je da im omogućite uvid u sve vaše financijske izvještaje i da im vaš računovođa dozvoli uvid u kompletnu dokumentaciju koju ste mu dostavili.